Exponáty
foto

Praga RN

Praga RN (rychlý - nákladní) v hasičské úpravě - cisterna. Ukázky techniky domlouvat s p. Vičarem, tel. 605 747 441.

vložil velitel jednotky

Technická specifikace

zážehový motor: 3468 ccm řadový 6ti válec SV
maximální rychlost: 80 km/h
spotřeba normovaná: 26 l/100km
spotřeba reálná: 30 l/100km
průtok čerpadla: 1600 l/min
dopravní výška: 80 m
objem vodní nádrže: 2000 l
objem pěnidlové nádrže: 0 l

Úprava techniky

2017 - Poslední oprava brzd, úspěšná testace
2016 - STK, testace, značky
2015 - nové dveře spolujezdce, čalounění, finální lak
2014 - lakování vnitřku kabiny, finální dopasování dveří
2013 - nový chladič a nalakován motorový prostor, kabina konečně hotová
2012 - opraveny nedodělky
2011 - dostala konečně nový barevný kabát a dodělán zbytek dřeva
2010 - klempířské úprava a lakování podvozku
2009 - postupujeme do finále
2008 - konečně vyjela
2007 - testovací nástřik odstínem barvy
2007 - nástřik vnitřku kabiny, oprava prahů, zapravování svarů
2007 - natřená maska a boční kryty, motor běží
2007 - velké tmelení a lakování
2007 - modré díly přetřeny, čerpadlo opraveno, uřezán kardan
2007 - obroušen a natřen vnitřek kabiny
2007 - poklop kabiny a zadní blatníky, vyvřeno, natřeno
2007 - kabina obroušena, natřena
květen 2004 - renovace přední části
listopad 2002 - pod střechou, motor připraven ke startu
září 2002 - blatníky po laku, namontovány
červen 2002 - broušení plechů karoserie
duben 2002 - osazený motor, nové kabely, trubky čerpadla
říjen 2001 - natřený rám a nádrž, kabina po renovaci, kompletní motor
květen 2001 - motor usazen zpět
únor 2001 - kabina odvezena k renovaci
září 2000 - demontáž vraku RND, konzervace dílů
srpen 2000 - dotažena další RN na ND
duben 2000 - motor předán na GO
březen 2000 - demontáže
únor 2000 - cisterna přivezena z Brna

Popis

OBECNĚ O VOZE:

První vozy Praga RN (Rychlý Nákladní) vyjely již v roce 1934, poslední pak opustil továrnu o dvacet let později a přenechaly místo známé V3S. Vývoj přinesl celkem 12 výrobních sérií. Vůz byl vyráběn například jako valník, skříň, autobus, montážní vůz trolejového vedení, hasičský vůz, či hasičská cisterna.


Motor vozu je zážehový čtyřdobý šestiválec s rozvodem SV a objemem 3468 ccm (méně časté bylo provedení se vznětovým motorem označované jako Praga RND). Blok válců benzinového motoru je odlit z litiny a oddělen od mohutného elektronového odlitku klikové skříně zesíleného žebrováním. Spodní víko skříně se lisovalo z ocelového plechu. Snímatelná hliníková hlava využívá patentu Ricardo. Klikový hřídel se otáčí ve čtyřech hlavních ložiskách s bronzovými pánvemi vylitými kompozicí a na předním konci je vybaven tlumičem torzních kmitů. Hliníkové písty jsou typu Bohnalite. Motor měl tlakové oběžné mazání, chlazení podporovalo čerpadlo na společném hřídeli s ventilátorem. Karburátor Zenith opatřený sytičem zásobuje benzínem membránové čerpadlo z nádržky umístěné pod sedadlem řidiče. Později se vozy dodávaly s karburátory Solex. Zapalování nese osvědčenou značku Bosch a pracuje s napětím 12 V. Snadno seřiditelná suchá jednokotoučová spojka opatřená tlumiči záběru a uložená ve skříni odlité z elektronu přenáší výkon motoru na čtyřstupňovou převodovku se zpětným chodem uloženou v elektronové skříni. 
Zadní nápravu pohání spojovací hřídel opatřený kardanovou koulí, přenášející reakce zadní nápravy na rám vozu. Náprava je typu "banjo" opatřená soukolím s ozubením Gleason a diferenciálem. Mechanická nožní brzda působí na všechna čtyři kola, ruční brzda na převody (u první série) či na zadní kola (u poválečného provedení, které dostalo kapalinové brzdy). Přední nápravu tvoří výkovek ze speciální oceli. Rám lisovaný z ocelového plechu zpevňuje šest (později sedm) příček, obě tuhé nápravy odpružují podélná půleliptická listová pera. Vůz jezdil původně na pneumatikách 6,50 x20 na zadní nápravě ve dvojmontáži. Od roku 1937 se montovaly pneumatiky 7,50 x 20. Objem palivové nádrže stoupl z původních 60 na 85+15 litrů. Vůz dosahuje rychlosti kolem 80 km/h při průměrné spotřebě 25 l/100 km. 

Pro hasiče byly dodávány kromě valníků s postranními sklopnými lavicemi tři základní modely: 

Automobilová stříkačka AS-16 veze kromě příslušenství (nářadí, žebříky, naviják na hadice, trhací hák a sanitní nosítka) především čerpadlo o průtoku vody 1600 l/min při dopravní výšce 80 m. Bylo odstředivé třístupňové s bronzovými koly. Skříň a víko čerpadla jsou z lehkých slitin. Na sací straně je hřídel čerpadla uložena v kluzném ložisku, na horní straně je vakuometr a manometr. Vývěva je plynová na spálené plyny z motoru. Čerpadlo je umístěno před motorem a poháněno od klikové hřídele. Náhon je složen z dvou kardanových kloubů a spojky. Ta se zapíná pákou umístěnou vedle čerpadla.


Cisternová stříkačka CAS-16 má podvozek s normální kabinou řidiče. Po obou stranách nádrže byly přidělány lavičky pro dva hasiče. Obsah nádrže na vodu je 1500 l a na pěnidlo 500 l. Vedle laviček jsou umístěny průtokové navijáky s hadicí a pěnovou proudnicí. Čerpadlo i jeho náhon je stejný jako u vozu AS-16. Pro hašení pěnou je vůz vybaven pevným přiměšovačem s ruční regulací. Čerpadlo je umístěno před motorem a poháněno od klikové hřídele. Náhon je složen z dvou kardanových kloubů a spojky. Ta se zapíná pákou umístěnou vedle čerpadla. Tento vůz renovuj hasiči na Klepačově.


Dopravní vůz DVS-8 má nástavbu umožňující přepravu úplného hasičského družstva a příslušenství. V kabině mužstva jsou sedadla s čalouněnými opěradly a pod nimi prostory pro uložení nářadí. Kabina je osvětlená a má dvoje dveře spouštěcími okny z každé strany. V zadní části nástavby je kromě příslušenství uložena na sklopných kolejničkách přenosná motorová stříkačka.


ÚVODEM K RENOVACI:

Klepačovští hasiči a nadšenci pod vedením Petra Trojana renovují cisternu tovární značky Praga RN z roku 1951. 

Původně prý naše stříkačka pocházela z Požárního útvaru v Brně, který ji přenechal tehdejšímu požárnímu sboru v Soběšicích u Brna. Ti se v 80. letech rozhodli, že si ji dají do pořádku, a tak z ní vyndali motor na generálku, a částečně ji rozdělali. Co se dělo dál, zatím nevíme, ale cisterna skončila zpola rozebraná na větru a dešti i se zgenerálkovaným motorem. Po mnoha letech si ji odtáhli hasiči na Útěchov že si ji dají dohromady jako veterána. Uložili ji pod střechu, ale pro spoustu jiné práce se už k renovaci nedostali. Odtud se po dohodě cisterna opět stěhovala, a to do autoservisu do Brna, že se zrenovuje tam, a bude sloužit jako reklamní vozidlo. K tomuto ale pro jiné starosti majitele nedošlo, a tak došlo snad již k poslednímu stěhování a to k nám na Klepačov.
 Stříkačka se tedy ocitla v dost zbědovaném stavu u nás na kopci, a scházelo na ní kdeco, ale nás to neodradilo. Byli jsme ve své mladické nerozvážnosti plní nadšení scházející věci poshánět, případně i vyrobit.
 
První zásadní problém byl motor. Byl sice po generální opravě, ale přes sací potrubí (jak stál v Soběšicích) venku do něj natekla voda. Naštěstí jen do dvou válců ve kterých byly písty v horní úvrati, takže je stačilo přeleštit, sehnat 4 nové ventily, přefrézovat sedla, (zkuste někde sehnat 120stupňové frézy), vyměnit zarezlá zdvihátka i s držáky, poshánět ventilové pružiny a podobně. Naštěstí nám vydatně pomohli specialisté na tyhle věci a to především všem hasičům na Moravy známý pan Miloš Beneš, z Blanenska pan Ludvík Knedl, a řada dalších. Díky nim se podařilo asi po půl roce motor zkompletovat do provozuschopného stavu.
 
Mimoto jsme ve spolupráci s hasiči z Petrovic přitáhli na náhradní díly vrak Pragy RND z Benešova-Pavlova kvůli hnací hřídeli z převodovky, dřevěným součástem kabiny a dalším dílům. Celá kabina se opět vrátila na Útěchov ke svým bývalým majitelům. Útěchovský hasič pan Hemzal nám ve své stolařské dílně dal do pořádku dřevěný rám kabiny. Zbytek auta se kompletně rozebral odrezil, což byl skoro rok práce. Při tom jsme našli řadu prorezavělých děr v nádrži, v potrubí a množství dalších menších nedostatků, které vždy postup oprav zdržely a poněkud zchladily naše nadšení. 

Koncem tohoto léta (2000) nastalo konečně období montáže. To znamená že skládáme opravené, odrezené a zatím alespoň v základovou barvou natřené součásti, a z hromady dílů se začíná opět rýsovat auto. 

Začátkem října je v podstatě hotový podvozek, brzdy, osazený motor, čerpadlo, Nádrž je i s veškerým potrubím připravena k osazení na podvozek. Pracuje se na kabině, blatnících a ostatní plechařině. Máme v plánu pokud to dobře půjde do jara celé auto poskládat, udělat elektrickou instalaci, a na jaře je dát do laku, tak aby začátkem sezóny hasičských výročí a ukázek mohlo vyjet. Nedořešenou otázkou je zatím zlegalizování vozidla jako veterána kvůli přejezdům na jednotlivé akce. 

Text napsal v roce 2000 Petr Trojan.

RENOVACE
2016

Přes zimu shánění detailů a drobností, které chyběli. Na jaře konečně nějaké testovací jízdy. Ty proběhli v Brně, při akci den otevřených dveří v depozitu Technického muzea v Brně. Sem jsme zatím dojeli pouze na odtahovce. Snad můžeme na STK...


STK: Řízení dobré, světla dobrá, nebrzdí zadní kola, levé trošku, pravé vůbec .... Fíííha, co těď ?

Rozdělané zadní brzdy, oba válečky vyteklé :-/ Repas provedl v rekordním čase p. Fiegr, díky moc !
Znovu složit, celé odvzdušnit, no fajn, STK druhý pokus.
V mezičase vyměněny všechny oleje za čerstvé, promazány všechny maznice.
Opět přistavit kamion, na STK...

STK - druhý pokus: Jak bylo na prvním pokusu řízení dobré, těď už zase ne, pravý čep špatný, levý načatý, ale nakonec to nebylo tak špatné, jak to vypadalo... Brzdy dobrý, akorát trošku menší účinek na pravém zadním kole u ruční brzdy, ale prý si to musí "sednout" ... Technickou bysmě měli ... Uffff...
Testace taky prošli, téměř bez výhrad ... díky pan Hemzalovi za ně!
No a těď pro značky ... tohle téma bych tady raději moc neprobíral, bylo toho hodně, ale nakonec se to taky povedlo. Juchů !! Máme značku, a konečně můžeme legálně na silnici ... Moc díky panu Holáskovi, z Brněnského magistrátu, za pomoc při vyřízení.

První testovací jízda ! Auto jede docela dobře, při vyšší zátěži stále střílí do výfuku, sání ... a tak pořád dokola ... Řešíme nastavení předstihu, pořád nepomáhá. Pomohlo ucho zkušeného mechanika, nejdeme na všechny válce, dve svíčky mokré, nahradili jsme je novými, stále. A sakra, v tom schonu jsme asi přehodili kabely od 3,4 svíčky. Rychle opraveno. Jedeme na všech 6 válců, super pocit, Konečně je to ono.

Další testovací jízda začíná dobře, najednou jakási tupá rána, a sakra, jde špatně řadit. Najdenou nejde řadit vůbec ... :-/ Zpět se vracíme na laně za Avií.

Sundali jsme víko převodovky, a hle, nějací záškodnící ... Záškodníky jsme vyndali, přetěsnili, nový olej. A jedeme !
Krátká testovací jízda po Klepačově, vypadá to dobře, jen opět to není ten správný výkon ....
Vyměnili jsme svíčky za nové. To je panečku rychlost a zátah!
Další testovací jízda v délce cca 30 km, v pohodě, motor jede krásně, nepřehřívá se, jen stále chce pořádně zajet ty brzdy ...


2015
Aneb konečně finále. Stálo nás to mnoho hodin práce a shánění, ale snad se to téměř povedlo. Budu se snažit stručně popsat posledních pár let práce a co si budu pamatovat ... :-) 
Postupně byl celý podvozek natřen černou barvou, a poté včetně spodní části blatníků hustou ochranou barvou na podvozky. Vyrobeny byli zcela nové zadní stupačky, které jsme pro impregnaci natřeli fermeží. Zadní sedačky obrousili, natřeli luxolem v barvě kaštanu a poté ještě bezbarvou impregnací. 
S kabinou jsme měli hodně práce. Nejvíc času nám zabralo dopasování dveří vůči kabině, prahům a okapničkám nahoře. Řidičovi dveře ještě jakš takš šli, u spolujezdcových to bylo daleko horší, nakonec jsme sehnali jiné dveře, které tam pasovali daleko lépe. Nainstalovali jsme také úplně novou sedačku, nádrž, baterku i s bateriákem. Poslali jsme na sedačky na očalounění k p. Kostíkovi do Boskovic. Interiér byl nastříkán základní barvou, potom slonovou kostí. Namontovaná byla taky palubní deska a po tříhodinovém maratonu čelní skla. Dodělán byl celý interiér, včetně plechů přes dveře. Mechanizmy pohybu oken bylo rozebrány, nově složeny a namazány.
Všechny maznice byli natlačeny novou vazelínou. Po celém autě byla natahaná nová elektroinstalace. 
Starý děravý chladič byl vyměněn za jiný, těsný.
Byli navařeny chybějící držáky blatníků, a zavařeny díry na původní blinkry. Motor natřen na zeleno, výfukové potrubí na stříbrno. Bubny natřeny speciální červenou barvou na krby, kvůli teplu. 
Celý exteriér byl nastříkán základní barvou, řádně obroušen pod vodou (zrnitosti 240-400-800-1200), odmaštěn, očištěn, následně nastříkán syntetickým emailem v deseti vrstvách. 
Jako téměř poslední krok jsme potřebovali vyměnit staré pneumatiky. Původní disky vyzula firma AUTOŠKOLA Pernica, otryskala na výborně nalakovala firma TATSUNO Europe, pneumatiky HUASHENG 147F, dodal za výbornou cenu PneuservisA z Brna. Na pneumatiky přispěli také NOWA Taxi a reustaurace NA KOPCI. Zbytek zaplatil, stejně tak jako celou renovaci platí SDH Klepačov.
Pak už následovalo jen finální skládání. Na příští rok nám zbývá jen potáhnout stupačky gumou a olemovat plechem. A úspěšně splnit jak klubovou, tak krajskou testaci. 

     
     
    

2010-2014
Spousta práce, málo fotek... :-/
Postupně donatírán zbytek modrého podvozku, na černou barvu. Výroba nové sedačky do kabiny. Dopasování + klemířské úpravy.
Nakonec šití "horkou jehlou" na oslavu 100. výročí založení našeho SDH, kde je již téměř kompletí, nalakovaná, pojízdná.
V roce 2012 nebylo moc času, řešili jsme hlavně úpravu zahrady za hasičkou.
Jak v roce 2011 probíhalo šití "horkou jehlou", objevilo se mnoho nedodělků, které jsme předtím asi neviděli, nebo možná nechtěli vidět. Nastříkán vnitřek motorového prostoru polyuretanovou barvou. Znovu řešíme dopasování kabiny vůči dveřím, okapničkám, to jsou věci které jsme před tím vůbec neřešili. Dále se řeší různé nědodělky, chybějící detaily apod.


2009

... aneb pomalu postupujeme do finále
Byli zatmeleny a obroušeny zadní blatníky, poté nastříkány základem a plnidlem. Udělali jsme podlahu v kabině, i s lavečkami a připevněním plynového pedálu. Maska byla nastříkána taktéž plnidlem. Krovky jsme vyměnili za lepší, ne tak moc pozvohýbané. Donatírali jsme zbytek trubek pod autem trubek na černo. Motor a filtr byl očištěn a natřen barvou. Dřevo na stupačky jsme začali natírat fermeží. Navijáky na hadice, lavečky u nádrže, poklop, světla a hromadu dalších držáků bylo obroušeno a nastříkáno plnidlem. Zkusili jsme zkušební nástřik nového odstínu a uznali, že ho budeme muset ještě ztmavit. Čeká nás ještě dopasování kabiny, namontování zadních blatníků, vyrobení stupaček, a pak už pouze stříkání barvy.

                                

2008

Po dlouhé době vyjela vlastní silou!
Pro rozebrání staré koňské stříkačky bylo nutné vyjet s RN ven s garáže. Úkol to byl poněkud dobrodružný protože zlý jazykové tvrdili, že po své ose a poháněná silou vlastního motoru nejela minimálně 15 let. Jelikož mi máme motor po GO, a rn v pokročilém stádiu renovace, tak jsme se toho nebáli. První pokus proběhl neúspěšně, jelikož jsme vybrali metodu bez vody v chladiči. Po dolití jsme pokračovali, motor naskočil na podruhé a šlapal jak hodinky. Po vyjetí jsme vytáhli koňku a zacouvali zpět. Pro většinu z nás to byl nevídaný úkaz, jelikož jsme viděli erenku před garáží a také pro to, že už je schopná sama se hýbat, protože pokaždé při manévrech s ní, se tahala na tyči a nebo hubcukem. 
Dali jsme si první prioritní úkol a to dodělat vnitřek kabiny. Stát na dvou deseticentimetrových deskách a řídit opravdu není dobré.

   

2007

Tímto jsem stručně popsal práce, které probíhali od února do října letošního roku (2007) na renovaci naší RN.
Plány do budoucna (na příští rok) : Snažit se dokončit karosářské práce (dopasovat kabinu, vyrovnat vyklápěcí kryt motoru, dobrousit zatmelené zadní blatníky a poskládat většinu plechů na své místo), finálně obrousit a připravit na lak. Dále je potřeba poskládat podlahu kabiny a bočních stupaček. Bylo by dobré dokončit práce na vnitřku kabiny a započít přípravu na finální lak. Hlavní odstín červené máme zatím vybraný NISSAN Z10, kterou jsme provedli zkušební nástřik.

 

Obroušen nahrubo byl vnitřek kabiny, který byl následně nastříkán základem a to včetně dřevěných lemů dveří. Zavařen a zatmelen musel být řidičův práh, který byl v pokročilém stádiu koroze. Dále se také tmelili díry a stopy po svárech na zadních blatnících.

 

Opískovaná maska byla nastříkána bílým základem, po delší rozmluvě i žebrování bočních krytů motoru. Podařilo se nám rozběhnout motor, který jede opravdu nádherně.

  

Maska byla poslána na opískování. Mezitím jsme tmelili díry ve dveřích. Hloubka některých přesahovala 8 mm. Vytmeleny byly také díry po šroubech za zadní části kabiny a vůbec všechny nerovnosti na kabině. Jen tmelení a broušení kabiny zabralo skoro neuvěřitelné 3 měsíce a spolykalo přes 1,5 kg dvousložkového tmelu!! Byly zavařeny praskliny v rozích kabiny. 
Po sehnání kompresoru jsme všechny obroušené a už natřené věci obrousili brusným papírem zrnitosti 100, 240 pod vodou a následně nastříkali opět základem. Dále byly obroušeny světla, naviják na hadice, všechny plechy okolo nádrže, držák na hledáček, hledáček, plech do dveří, nádrž na benzín, držák masky, prahy, lemy dveří a různé doplňky, které byli následně nastříkány základem, některé části i černou. Palubní deska byla nastříkána na černo.

      

Podvozek, chladič, zbytek trubek a vše co bylo modré bylo natřeno černou lesklou barvou, aby podvozek dostal jednotnou barvu. čerpadlo se obrousilo, vyměnila se poškozená skříň. Celé se natřelo barvou na hliník a následně opět základem. Při montáži čerpadla na rám, jsme zjistili jednu nepříjemnou skutečnost, a to že buď máme kratší rám, a nebo delší kardan o 15 mm. Tak jsme kardan uřezali. Hold co kus, to unikát.

        

Obrousili jsme také vnitřek kabiny, a poté jsme ze domluvili, že ho natřeme na bílým základem. Následně jsme kabinu nasadili na auto.

       

Jako další na řadu přišel poklop kabiny a zadní blatníky. Opět byly potřeba obrousit a natřít. Zadní blatníky byly navíc prohnilé, tak se museli dát na zavaření. 

  

Po delší pauze se na renovaci vrhli mladí hasiči. 
Nejprve přišla na řadu kabina, kterou jsme obrousili a poté natřeli dvěma vrstvami syntetického základu.

   

květen 2004
Po delší přestávce opět pokračujeme. Pracuje se na renovaci budky kabiny a přední části cisterny.

  

listopad 2002
Cisterna je konečně pod střechou hasičky. Motor je téměř kompletní - chybí jen baterka.

   

září 2002
Blatníky jsou zpět na rámu, nastříkány syntetickým základem. Začíná se z toho zase rýsovat cisterna. 

 

červen 2002
Brousí se plechové díly karoserie (na obrázku je přední čelo kapoty a boční kryt motoru).


duben 2002
Motor je osazený a zkompletovaný, chladič je na místě a kabely září novotou. Pedály s nápisem Praga zatím trčí do prostoru, budka je dosud sundaná. Nádrž je z velké části natřená, disky s pneumatikami čekají na renovaci. Připraveny a natřeny jsou přívodní trubky čerpadla i rozvody s kohouty. 

       

říjen 2001
Rám je natřený, nádrž je téměř obroušena a natřena základovou a speciální barvou na bazény, prý vydrží víc než mi, tak uvidíme. Opravená budka je dovezena zpět z truhlářské dílny a připravuje se na lak. Motor je kompletní, zbývá upevnit chladič a dodělat elektriku.


květen 2001
Repasovaný motor je usazen zpět do rámu. Čerpadlo je dopasováno, aby fungoval náhon od motoru.

 <

Přiložené soubory